Wij vinden een wederzijdse respectvolle relatie tussen u (de patient) en ons (uw hulpverleners) van het grootste belang.
Wij vinden agressief gedrag onacceptabel.
Wat is agressief gedrag?
Het gaat om schreeuwen, schelden, beledigen, bedreigen, intimideren, fysiek geweld tegen medewerkers of het plegen van vernielingen.
Alle voorvallen waarbij medewerkers dit gedag ervaren worden vastgelegd en besproken in het team.
Het kan zijn dat we van de betreffende patient excuses verlangen of dat wordt besloten hem of haar niet langer als patient te accepteren. Dat laatste gebeurt wanneer iemand steeds opnieuw de fout ingaat of wanneer er zeer ernstige bedreigingen plaatsvinden, al of niet met fysiek geweld.
In dat geval kan het voorkomen dat wij aangifte doen bij de politie.
Omgaan met meningsverschil en boosheid
Wanneer u zich ziek voelt of wanneer iemand die u dierbaar is ziek is, bent u misschien kwetsbaarder, ongeduldiger en sneller boos.
Dat begrijpen wij heel goed. Wij werken elke dag met en voor zieke mensen.
Ook kunnen wij als hulpverlener fouten maken. Als er dingen mislopen of als u het niet eens bent met de aangeboden zorg, dan moet daarover worden gesproken. Dat is in uw belang, maar ook in dat van ons. Wij kunnen ervan leren.
Dus wanneer u boos of geïrriteerd bent over iets, vraag dan om een gesprek, even apart, op afspraak, en niet aan de balie. Wij zoeken dan samen met u naar oplossingen.
Als wij er samen niet uitkomen dan hebt u altijd toegang tot onze klachtenregeling. Meer informatie daarover vindt u hier